Şehirlerarası ve İlçeler Otobüs Terminallleri Yönetmeliği

T.C.

AYDIN BÜYÜKSEHIR BELEDIYESI

SEHIRLERARASI VE ILÇELER OTOBÜS TERMINALLERI YÖNETMELIGI

 

BIRINCI BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanimlar;

AMAÇ:

MADDE 1

Bu Yönetmeligin amaci:

a) Aydin Büyüksehir Belediyesi hudutlari içinde bulunan sehirlerarasi otobüs terminal idarelerinin görev ve yetkilerini ve çalisma alanlarini, usul ve esaslarini belirlemek,

b) Terminallerde 4925 Sayili Karayolu Tasima Kanunu ve Karayolu Tasima Yönetmeligi hükümlerine göre yolcu tasimaciligi yapan ve diger ticari faaliyetlerde bulunan esnafin Kanunlara ve Yönetmeliklere uygun olarak faaliyette bulunmalarini temin etmek,

c) Karayolu tasimacilik faaliyetlerinin ülke ekonomisinin gerektirdigi sekilde düzenlenmesine katkida bulunmak, tasimacilik faaliyetlerinde düzeni ve güvenligi saglamak,

d) Tasimaci, acente, diger ticari faaliyetlerde bulunan esnaflar, terminal isletmeciligi ve benzeri faaliyetlerde bulunanlarin, gönderenlerin, yolcularin haklarini, sorumluluklarini ve yükümlülüklerini tespit etmek,

e) Karayolu tasimacilik faaliyetlerinin ayrilmaz bir parçasi ve temel altyapisi olan yolcu terminallerinin yapi, tesis ve isletme esaslarini belirlemek,

f) Karayolu tasimacilari, acenteleri, diger ticari faaliyetlerde bulunan esnaflar ve tasima araçlarinin denetimini yapmak ve mevcut imkânlarin daha yararli daha verimli bir sekilde kullanilmasini saglamak, hizmet kalitesini artirmak, emniyet, huzur ve güven ortami olusturmak

KAPSAM:

MADDE 2

Bu Yönetmelik,

a) Aydin Büyüksehir Belediyesi tarafindan isletilen sehirlerarasi otobüs terminallerinin sevk ve idaresi için gerekli olan kurallarini,

b) Aydin Büyüksehir Belediye hudutlari içinde kamuya açik karayolunda otobüsle yapilan yolcu tasimalarini, tasimaci, acente ve benzeri tasimacilik faaliyetlerini yapanlar ile tasima islerinde çalisanlari, tasimacilik faaliyetlerinde yararlanilan her türlü tasit, araç, gereç, yapi, tesis ve benzerlerini, firmalarin ve tasitlarin trafik düzeni ile yolcu hareketlerinin saglikli islemesini,

1
 

c) Tasimacilik ve tasimacilik faaliyetleri disinda Terminallerde yer kiralayip ticaret yapan diger esnafin ve çalistirdiklari sahislarin uyacagi kurallarini,

d) Büyüksehir tarafindan isletilen Terminaller, gerek sehirlerarasi ve gerekse çevre ilçeler dahil olmak üzere yolcu tasimaciligi yapan tasit araçlarinin; Ilk Hareket, Transit Geçis, Varis Mahallerini kapsar.  

HUKUKI DAYANAK:

MADDE 3

5216 Sayili Büyüksehir Belediye Kanunu 7.Maddesinin (L) Fikrasi, 5393 Sayili Belediye Kanunu'nun 15/b,f,j. Maddesi,18/m. Maddesi,

4925 Sayili Karayolu Tasima Kanunu'nun 32.Maddesi, Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 32.33.63.64.Maddeleri ile Kanun ve Yönetmeligin karayolu tasima ve ulasim hizmetlerini düzenleyen maddeleri. 

TANIMLAR:

MADDE 4

a) Bakanlik: Ulastirma Bakanligi'ni,

b) Bölge Müdürlügü: Ulastirma Bakanligi'na bagli Bölge Müdürlüklerini,

c) Belediye: Aydin Büyüksehir Belediyesini, (Kisaltmasi: ABB)

ç) Baskanlik: Aydin Büyüksehir Belediye Baskanligini,

d) Meclis: Aydin Büyüksehir Belediye Meclisini,

e) Encümen: Aydin Büyüksehir Belediye Encümenini,

f) Daire Baskanligi: Aydin Büyüksehir Belediyesine bagli olan Ulastirma Dairesi Baskanligini,

g) Sube Müdürlügü: Ulastirma Dairesi Baskanligina bagli Terminaller Sube Müdürlügünü,

g) Terminal Amirligi: Terminaller Sube Müdürlügüne bagli Terminallerin Amirliklerini,

h) Terminal Yetkilileri: Aydin Büyüksehir Belediyesi tarafindan terminallerin isletilmesi için zabita, özel güvenlik ve benzeri is ve islemler için görev ve yetki verilenlerini,

i) Terminal isletmecisi: Bu Yönetmelikte tanimlanan yolcu terminalini isleten Aydin Büyüksehir Belediyesini,

i) Yolcu Terminali: Ulastirma Bakanligi'ndan alinan T1 yetki belgesi ile Aydin Büyüksehir Belediyesi hudutlarinda bulunup ABB tarafindan isletilen Yönetmelikle belirlenen özellikleri haiz sehirlerarasi, civar ilçeler, yurtiçi ve uluslararasi yolcu tasimalari ve/veya acenteleri ile bunlarin yolcularina hizmet veren kapali ve açik alanlari bulunan yapi veya tesisini,

j) Yazihane/Acente: ( Bilet satis gisesi) Ulastirma Bakanligi'ndan aldiklari yetki belgesi ile Terminalde özel ve tüzel kisilere münhasir kara yolu ile yolcu tasimaciligi faaliyetlerinde kullanilmak üzere tahsis edilmis is yerlerini,

2
 

k) Soför: Ticari olarak tescil edilmis bir motorlu tasiti Terminal iç ve dis alanlarinda ve karayolunda süren ve ilgili mesleki yeterlilik belgesine sahip olan sürücüyü,

l) Otobüs: Yapisi itibariyle insan tasimak için imal edilmis ve soförü dahil 9 kisiden fazla yolcu tasimaya uygun olan motorlu tasiti,

1) Küçük Otobüs (minibüs): soförü dahil 9 il 15 adet arasinda oturma yeri olan otobüsü,

2) Büyük Otobüs: Soförü dahil 15 adetten fazla oturma yeri olan otobüsü,

m) Ara Durak: Tarifeli yolcu tasimaciliginda, kalkis noktasi ile varis noktasi arasinda bulunan, yolcularin asgari ihtiyaçlarinin karsilandigi ve yolcu indirilip bindirilen yeri,

n) Özmal Tasit: Araç tescil belgesinde yetki belgesi sahibi adina kayitli tasiti,

o) Sözlesmeli Tasit: Yetki belgesi sahibinin noterden yapilmis bir tasima geliri paylasimi veya kira sözlesmesine dayanarak, kendi unvan ve sorumlulugu altinda çalistiracagi baskasina ait tasiti,

ö) Sube: Bir yetki belgesi sahibinin ticaret siciline tescil edilmis merkezi isyeri adresi disindaki faaliyetiyle ilgili ticaret siciline tescil edilmis birimini,

p) Tarifeli Yolcu Tasima: Önceden bir tasima hatti ve tasima güzergahi ile bir zaman ve ücret tarifesi belirlenerek ve bunlara uyularak yapilan düzenli yolcu tasimalarini,

r) Tarifesiz Yolcu Tasima: Önceden bir tasima hatti ve tasima güzergahi ile bir zaman ve ücret tarifesi belirlenmeksizin; grup yolcu durumuna göre arizi veya mekik sefer düzenlenerek yapilan düzensiz yolcu tasimalarini,

s) Tasima Hatti: Tarifeli tasimacilikta, tasimanin basladigi kalkis noktasi ile bittigi varis noktasindaki yerlesim yerlerini,

s) Tasima Güzergahi: Tasimacilikta, tasimanin basladigi kalkis noktasindan bittigi varis noktasina kadar ara duraklar da dahil takip edilen yolu,

t) Tasit Belgesi: Yetki belgesi sahibinin kullanacagi tasitlarin niteligini ve sayisini liste halinde gösteren, yetki belgesinden ayri ve yetki belgesinin eki olarak düzenlenen belgeyi,

u) Tasit Karti: Bir tasitin yalniz bir yetki belgesinde kayitli oldugunu ve bu yetki belgesi altinda çalistirilabilecegini gösteren belgeyi,

ü) Ücret Tarifesi: Tarifeli tasimalarda tasima faaliyetlerini ücret yönünden düzenleyen ve uyulmasi zorunlu olan belgeyi,

v) Zaman Tarifesi: Tarifeli tasimalarda tasima faaliyetlerini zaman yönünden düzenleyen ve uyulmasi zorunlu olan belgeyi,

y) Yolcu Bileti: Yetki belgesi sahibi ile yolcu arasinda akdedilen, yolcunun tasinmasi yükümlülügünü içeren ve bu Yönetmelikle belirlenen sekil ve sartlari ihtiva eden ve yolcuya verilmesi zorunlu olan belgeyi,

z) Isyeri ve Kiracisi: Terminal'de yolcu tasimaciligi disinda diger ticari faaliyette bulunan özel ve tüzel kisilere ait is yerlerini ve bu isyerini kiralayani,

3
 

aa) Peron: Yolcularin araçlara bindirilip indirilen alanlarini,

bb) Otopark: Düzenli yolcu tasimaciligi yapan otobüslerin haricinde, Terminal Idarecileri, Terminal esnafi, özel ve tüzel kisilere, ticari taksilere, sehir içi yolcu tasimacigi yapan özel halk otobüslerine, Terminal'de faaliyet gösteren isletmelere esya/gida malzemesi v.b. getiren kisilere ait araçlar için tahsis edilen açik veya kapali alanlarini,

cc) Çigirtkan:Terminal alaninda yolculari kendi amaçlari için bagirarak, konusarak veya çekerek yönlendiren kisileri,

çç) Emanet Isyeri:Yolcularin geçici olarak ücret karsiligi bagaj ve esyalarini biraktiklari yeri,

dd) Emanet: Kayitli olarak emanet isyerine birakilan muhtelif esyalari, ifade eder.

ee) Terminalde Komisyon Olusturulmasi: Otogar Sube Müdürü, Otogar Zabita Amiri, Fen Isleri Dairesi Baskaligi'nca görevlendirilecek sube müdürü

ff) Terminal Komisyonunun Görevleri:Terminal yönetmeligindeki yükümlülüklerin yerine getirildigini kontrol etmek, aksayan yönlerin tespit edilerek bu yöndeki olumsuzluklarin giderilmesini saglamak

IKINCI BÖLÜM

Terminaller, Terminal Isletmeciligi, Terminalde Hizmet Sunan Yetki Belgesi Sahiplerinin

Görev ve Yükümlülükleri;

Terminallerin sahip olmasi gereken fiziki özellikler

MADDE 5

Terminallerde bulunmasi gereken asgari fiziki özelliklerin asagida belirtilen sekilde olmasi sarttir:

Yurtiçi ve uluslar arasi yolcu terminalleri;

1) Terminallerin en az 2.000 m2 alan üzerinde, belediye imar planlarina uygun, yol aglariyla baglantisi olan, varsa belediye altyapisiyla irtibatlandirilmis yoksa bu tür altyapilari olusturulmus, tasitlar için peronlar, park yerleri, gerektiginde bunlarin bakim ve ikmal yapabilecekleri alanlari bulunan, açik ve kapali alanlarinda yeterli yangin önleme, söndürme ve alarm ile aydinlatma sistemleri ve araçlari bulunan, çevre düzenlemesi yapilmis, engellilerin ihtiyaçlarini karsilayan ve çevreleri güvenlik açisindan yeterli ihata duvari veya tel örgü ile çevrilmis bir altyapiya sahip olmasi ve terminale giris çikislarin karayolu trafigini olumsuz etkilememesi sarttir. Bu terminallerde, yolcularin sehir içi ulasimini saglayan servis araçlari, ticari taksiler ile özel otomobiller için indirme, bindirme ve park yapacaklari yeterli bir alan da bulunmalidir.

2) (1) numarali bentte belirtilen altyapi üzerine insa edilecek üst yapilarin ise; sicaktan ve soguktan korunmus bir ortamda, yolcular için bilet satis yeri, yeterli sayida bay ve bayan tuvaleti ile oturma yerleri, haberlesme ve iletisim, acil saglik yardimi, polis ve zabita birimi, beslenme, ibadet, emanet ve benzeri asgari ihtiyaçlari karsilayacak sekilde rahat, saglikli ve güvenli olmasi sarttir.

Terminal isletmecilerin yükümlülükleri

MADDE 6

Terminal Isletmecisi;

1) Terminallerde faaliyet gösteren tasimaci ve acenteler ile diger isletmecilere fatura ettikleri ortak giderlerle ilgili seffaf olmak ve bu hususta yeterli, açik ve anlasilir bilgi vermekle,

4
 

2) Terminallerde yeterli sayida personeli olan güvenlik ve temizlik birimleri olusturmak ve bu hizmetleri yürütmekle,

3) Alt ve üst yapiya iliskin özellikleri sürekli olarak faal, çalisir ve kullanilir durumda bulundurmak ve bu hizmetleri yürütmekle,

4) Yolcularin bagajlarini tasiyabilmeleri için, yeterli sayida bagaj tasimaya mahsus kullanimi ücretsiz araç ve gereç bulundurmakla,

5) Bakanlikça ve ABB'nce belirlenecek konulardaki uyari, bilgi ve duyuru levhalarini kolayca görülebilecek uygun yerlere asmak, yerlestirmek ve bulundurmakla,

6) Terminallerde ve çevresinde yolculari rahatsiz edecek sekilde, yolculari yönlendirmek için personel istihdam edilmesine, çalistirilmasina ve bunlardan yararlanilmasina izin vermemek ve bunlari önlemekle,

7) Terminal kapali alanlarinda satilan gida ürünlerinin Gidalarin Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelige uygun olmasini kontrol ettirmekle,

8) Terminallerin kapali alanlarinda tehlike olusturabilecek yanici, yakici, parlayici, patlayici, zehirli, bulasici, radyoaktif ve benzeri nitelikteki maddeler ile pis koku yayan maddelerin bulundurulmasini, satisini ve ticaretini engellemekle,

9) Islettikleri terminallerde yetki belgesiz tasimacilik ve acentelik faaliyetinde bulunulmasina ve tasit karti olmayan tasitlarin terminale giris/çikisina izin vermemek ve bunlari önlemekle,

10) Bakanlik tarafindan, karayolu tasimacilik faaliyetlerinin genel seyrinin tespiti ve politika olusturulmasi bakimindan bu faaliyetlere iliskin güvenilir verilere dayali istatistikler talep edildiginden; Bakanlik Genelgesi'ne uygun olarak terminallere günlük, haftalik ve aylik giris-çikis yapan otobüs sayisi ile terminallerden tasinan yolcu sayilari hakkinda aylik periyotlar halinde Bakanliga bilgi vermekle, yükümlüdür.

11) Terminallerin kurumsallasmasi, koordinasyonun saglanmasi ve hizmet kalitesinin arttirilmasi için; Terminallerde görev yapan Belediye birimleri kendi görev ve hukuki sorumluluklari ile beraber, Terminal Idaresi'nin sevk ve talepleri dogrultusunda görevlerini yerine getirirler.

Terminal Ücretleri

MADDE 7

Terminal Isletmecisi;

1) Terminal isletmecisi, terminalin bakimi, onarimi, korunmasi ve isletme giderlerinin karsilanmasi ve kâr amaciyla;

2) Yetki belgesi sahiplerinin tasit belgelerine kayitli her tasit basina sadece terminal çikislarinda ABB Meclisi'nce her yil için belirlenen Tarifeye göre ücret alir.

3) Yetki belgesi sahiplerinin, müsterilerine ücretsiz sehir içi ulasimi saglayan tasitlarindan, ABB Meclisi'nce her yil için belirlenen Tarifeye göre tasit basina günlük, haftalik veya aylik makul bir ücret alinabilir, bunlarin her giris ve çikislari için ayrica ücret alinmaz.

5

 

4) Terminallerin park alanlarini kullanan tasitlardan park sürelerine göre ABB Meclisi'nce her yil için belirlenen Tarifeye göre ücret alinabilir.

Ancak, yolculari terminale getirmek veya terminalden almak üzere terminal içinde bulunan genel park alanlarini kullanan özel ve resmi otomobillerden 25 dakikayi geçmeyen giris ve çikislarda ücret alinmaz.

5) ABB Meclisi'nce her yil için belirlenen Tarifeye göre belirlenen ücret tarifeleri, Terminal isletmecisi tarafindan Bakanliga sunulur ve “Görülmüstür” serhi alinir.

Yolcu Tasimaciligi Yapan Sirket Ve Acentelerinin Uymasi Gereken Kurallar

MADDE 8

a) Tasima Sirketleri, Terminalden firmalarin adlarina peron tahsisi yaptirabilirler. Peron tahsisleri, trafik emniyeti ve diger sirketlerin tahsisleri de göz önüne alinarak degerlendirilir ve gerektiginde degistirilebilir. Peron tahsisi yapilamayan firma araçlari için uygun yerlerde indirme- bindirme alanlari olusturulur. Tasitlar yolcu biletlerinde yazili olan saatte hareket ederler.

Yolcu olmamasi, az olmasi veya yolcunun gelmemesi gibi nedenlerle hareket saati geciktirilemez. Araçlarin tüm kontrollerinin önceden yapilmis olmasi esas olup, aracin bozulmasi gerekçesi veya herhangi bir gerekçe ile otobüs seferi iptal edilemez ve hareket saati geciktirilemez.

b) Yolcu tasiyan firmalara ait tasitlar yolcu indirmek ve bindirmek maksadiyla hareket saatinde var ise tahsisli peronlari, tahsisli peronlari yok ise tespit edilen alanlari kullanmak zorundadirlar. Sabit peron tahsisi olmayan firmalar tahsisli peronlari kullanamaz.

Ücret Tarifeleri

MADDE 9

1) Tasima sirketlerince yolculara verilecek biletler, yasalarda ve yönetmeliklerde yazili kurallara uygun sekilde sira numarali ve bilet üzerinde yolcunun adi, gidecegi yer, hareket saati, koltuk numarasi ve tasima ücretinin tam ve dogru olarak belirtilmesi gerekir.

Tasima sirketi bilette belirtmis oldugu hususlari yerine getirmek zorundadir.

2) Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 57-10.Maddesi'nde belirlendigi üzere:

6 yasin altinda olan çocuklar yolcu bileti düzenlenmeksizin kucakta seyahat edebilirler. Bunlar için ayri koltuk talep edilmesi halinde, bilet ücreti geçerli ücret tarifesi üzerinden % 30 indirimli düzenlenir.

3) Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 57-11.Maddesi'nde belirlendigi üzere:

6 yas ve üzeri tüm yolcularin ayri koltukta seyahat etmesi zorunlu olup, 6 ile 12 yas arasi çocuklar ile yas sarti aranmaksizin en az % 40 oraninda özürlü oldugunu belgeleyen kisiler için bilet ücreti geçerli ücret tarifesi üzerinden % 30 indirimli düzenlenir.

4) Yolcu biletlerine yasalara, yönetmeliklere aykiri hükümler konulamaz. Tasima bileti yolcu ile sirket arasinda yapilmis bir akittir. Sirketlerce çalistiklari hat ve yerlerin disindaki yerlere veya daha sonraki hatlara bilet kesilemez. Sirketlerin diger il ve ilçelerdeki temsilcileri tarafindan aktarmali olarak verilmis olan biletlerin sahipleri yola devam edemedikleri taktirde, tasima sirketi ve anlasmali acenteleri/ Aydin Ili'ndeki sorumlulari veya yetkilileri bu yolculari biletlerinde yazili olan yerlere, gidecek ilk uygun yolcu vasitasi ile gönderebilir.    

Sirketlerin, bilette yazili olan hatta seferleri mevcut degilse, bu yolculari Terminal Idaresi ve isletmesi kendi belirleyecegi bir araçla ve masrafi ilgili sirkete ait olmak üzere gönderecektir. Bu uygulamada dogacak cezai müeyyide bilet üzerindeki firmanin yetkili acentesine yazilir.

5) Tarifeli yolcu tasimalari ücret tarifesine tabidir.

6) Tarifeli yolcu tasimalari ile ilgili ücret tarifeleri, yetki belgesi sahiplerince geçerlilik süresi de belirtilmek suretiyle hazirlanir. Bu ücret tarifelerinin uygulamaya konulmasindan önce, yetki belgesi sahiplerince Bakanliktan “görülmüstür” serhinin alinmasi zorunludur.

7) Yetki belgesi sahipleri “görülmüstür” serhi alinmis ücret tarifelerini görülebilecek sekilde isyerleri, terminal ve bilet satis yerlerine asmak, ayrica bir örnegini yolcu tasimasi yapan tasitlarinda bulundurmak zorundadirlar.

8) Ücret tarifeleri ayni hat ve güzergah üzerinde gidis ve dönüste ayni olur. Ayni hat ve güzergah üzerinde gidis ile dönüs için degisik ücret tarifesi uygulanamaz.

9) Yetki belgesi sahipleri tespit edilmis ücret tarifelerinin üzerinde ücret alamaz ve

% 30'dan fazla indirim uygulayamazlar.

Ancak, tarifeli yolcu tasimacilari önceden Bakanliktan izin almak sureti ile belirli bir süre için, sefere çikardigi tasitinin toplam koltuk sayisinin % 10'unu asmayacak sayidaki koltuk için herhangi bir orana tabi olmaksizin özel indirim uygulayabilirler.

10) Ücret tarifeleri asgari dört aylik, azami bir yillik sürelerle belirlenir. Bakanlik, tasima maliyetlerine etki eden unsurlarin önemli orandaki artis ve azalislarini dikkate alarak bu süreleri bir genelgeyle degistirebilir.

11) Ücret tarifesinin bitim tarihini takip eden 30 günlük süre içinde yeni ücret tarifesi için Bakanliga müracaatta bulunulmazsa; ücret tarifesi, bitim tarihi itibariyle süresi dolan tarife için belirlenen süre kadar baska bir isleme gerek kalmaksizin uzar ve geçerli olur. Süresi dolan ücret tarifesi, 30 günlük müracaat süresi içinde de geçerlidir.

12) Ücret tarifelerinin geçerlilik süresini tamamlayan yetki belgesi sahipleri, bu sürenin sonunda fazla ücret içeren yeni bir ücret tarifesi alabilecekleri gibi, ayni veya daha düsük ücret içeren yeni bir ücret tarifesi de alabilirler.

13) Ücret tarifeleri, yetki belgesi sahiplerinin merkezi isyeri adresinin bulundugu yerin bagli oldugu Bakanlik Bölge Müdürlügü'ne sunulur. Yetki belgesi sahipleri “görülmüstür” serhi düsülen ücret tarifelerini 15 gün içinde faaliyette bulundugu güzergahlardaki subelerine ve acentelerine bildirmek zorundadirlar.

14) Yetki belgesi sahipleri ücret tarifelerini kendilerine ait internet sitelerinde yayimlamak zorundadirlar.

15)Uluslararasi tarifeli yolcu tasimalarinda taraflar arasinda yapilan sözlesme hükümlerine göre islem yapilir ve uygulanir.

Zaman Tarifeleri

MADDE 10

1) Tarifeli yolcu tasimalari zaman tarifesine tabidir.

7
 

2) Yetki belgesi sahipleri tarafindan geçerlilik süresi de belirtilmek suretiyle hazirlanan zaman tarifelerinin uygulamaya konulmadan önce Bakanliga onaylatilmasi zorunludur.

3) Yetki belgesi sahipleri onaylanmis zaman tarifelerini görülebilecek sekilde isyerleri, terminal ve bilet satis yerlerine asmak, ayrica bir örnegini yolcu tasimasi yapan tasitlarinda bulundurmak zorundadirlar.

4) Zaman tarifeleri, yetki belgesi sahiplerinin merkezi isyeri adresinin bulundugu yerin bagli oldugu Bakanlik Bölge Müdürlügü'ne sunulur. Yetki belgesi sahipleri onaylanan zaman tarifelerini on bes gün içinde faaliyette bulundugu hat ve güzergahlardaki subelerine ve acentelerine bildirmek zorundadirlar.

5) Yetki belgesi sahipleri geçerli zaman tarifelerini kendilerine ait internet sitelerinde yayimlamak zorundadirlar.

6) Zaman tarifeleri, hat ve güzergahlarin mesafesi ve durumu ile tasit belgelerinde kayitli tasit sayisi dikkate alinarak düzenlenir.

7) Uluslararasi tarifeli yolcu tasimalarinda taraflar arasinda yapilan sözlesme hükümlerine göre islem yapilir ve uygulanir.

Tarifelere Uyma Zorunlulugu

MADDE 11

1)Tarifeli tasimacilik faaliyetinde bulunan yetki belgesi sahipleri, Bakanlikça “görülmüstür” serhi düsülen ücret tarifeleri ile Bakanlikça “onaylanmis” zaman tarifelerine uymak zorundadirlar.

2) Tarifeli yolcu tasimalarinda; Bakanlikça onaylanmis zaman tarifesinde yer almayan bir saate yolcu bileti düzenlenemez.

3) Tarifeli yolcu tasimalarinda; Bakanlikça onaylanmis zaman tarifesinde yer alan her sefer için tasit tahsis edilmesi zorunludur.

4) Tarifeli yolcu tasimalarinda; Bakanlikça onaylanmis zaman tarifesinde yer alan bir saatin 10 dakika öncesi veya sonrasina ek sefer konulabilir. Bu ek sefer için yolcu bileti düzenlenmesi ve tasit tahsis edilmesi zorunludur.

Terminal Kullanma Zorunlulugu ve Ara Duraklar

MADDE 12

1) Tarifeli yolcu tasimalarinda kalkis ve varislarin terminalden yapilmasi esastir. Terminal ve ara duraklar disinda yolcu indirilip bindirilmez.

2) Tarifeli yolcu tasimaciligi yetki belgesi sahiplerine tasima hatti verilebilmesi için; kendilerinin veya acentelerinin, seferlerin basladigi kalkis ve bittigi varis noktalarindaki en az bir yolcu terminalini kiralamak suretiyle kullanma hakkina haiz olmalari zorunludur.

3) Tarifeli yolcu tasimaciligi yetki belgesi sahiplerinin kalkis ve varis noktalari disinda yolcu indirip bindirebilmeleri için, kendilerinin veya acentelerinin ara durak tanimina uygun bir yere sahip veya kullanim hakkini haiz olmalari zorunludur.

8
 

Yeri ve zamani önceden belirlenen ara duraklarda da yolcu indirilip, bindirilerek bilet satisi yapilabilir. Ara duraklarda bilet satisi yapilabilmesi ve yolcu alinabilmesi için yetki belgesi sahibine ait bir sube veya acentesi olmasi sarttir.

4) Ara duraklar seyahatin basladigi ilk kalkis ve son varis yeri olarak kullanilamaz.

5) Yolcu tasimaciligi yetki belgesi sahiplerinin belediye sinirlari içinde terminal disindaki yerlerde yolcu indirilip bindirilebilmesi için, yetkili kurul ABB UKOME olup, ancak UKOME Karari ile kendilerine izin verilmesi sarttir.

Acentelerin Sözlesme Yükümlülükleri

MADDE 13

1) Terminal içerisinde faaliyet gösteren acenteler Ilimizden transit geçen tasimaci firmalarla acentelik sözlesmesi yaptiklari firmayi bir dilekçe ve sözlesmeleri ile birlikte Terminal Idaresine bildirmek zorundadirlar. Acenteligin basladigi tarihten itibaren, 4925 sayili Karayolu Tasima Kanunu geregince sözlesme yaptiklari firmalari F1, F2 Yetki Belgesi'ne 1 ay içerisinde isletmeleri zorunludur. Aksi halde firmanin faaliyetlerini sürdüremezler. F1, F2 yetki belgelerini ve belgeye islettikleri acenteleri, Terminal Amirligine bildirmeleri zorunludur.

Yasa ve Yönetmeliklerde olabilecek degisiklikleri ve her türlü tasimacilikla ilgili genelge ve yönetmelikleri yerine getirmekle mükelleftirler.

2) Acenteler, adlarina bilet satisi veya tasima senedi tanzim edecekleri yetki belgesi sahipleriyle, acentelik sözlesmesi yaparak bunlari yetki belgelerine kayit ettirmek zorundadirlar. Acenteler, sadece sözlesme yaparak yetki belgelerine kayit ettirdikleri yetki belgesi sahipleri adina is ve islem yapabilirler.

3) Acentelik sözlesmelerinin; taraflari ve imzalarini, kapsamini, taraflara verilen yetki ve görevler ile hak ve yükümlülüklerini, mali konulari, sözlesmenin geçerli oldugu yeri, sözlesmenin süresini, feshini, düzenleme tarihini ve varsa diger özel hükümleri ihtiva etmesi sarttir.

4) F1 ve F2 yetki belgesi sahipleri, en fazla 10 adet tasimaciyla sözlesme yapabilirler. Ancak, Maliye Bakanliginca onayli elektronik ortamda bilet düzenleme ve acentelerine düzenlettirme imkanina sahip olan tasimaci yetki belgesi sahipleri bu sayiya dahil edilmez.

Yetki Belgesi Sahiplerinin Sorumluluklari

MADDE 14

1) Yetki belgesi sahipleri; yolcu tasimalarinin ilgili kanunlara, kararnamelere, yönetmeliklere ve diger mevzuata, Türkiye'nin taraf oldugu anlasma ve sözlesmelere uygun olarak yürütülmesinden sorumludurlar.

2) Yetki belgesi sahipleri, kendi adlarina acentelerinin acentelik sifatiyla yapmis olduklari faaliyet ve islemlerden sorumludurlar.

3) Acenteler; bu sifatla yapmis olduklari faaliyet ve islemlerden, tasimacilar ile müstereken ve müteselsilen sorumludurlar.

4) Yetki belgesi sahipleri, yolcu ve esyanin güvenlik içinde tasinmasindan sorumludurlar.

 

9
 

5) Yolcu tasimacilari, duraklamalar dahil olmak üzere tasitin kalkis noktasindan varis noktasina kadar olan seyahati süresince meydana gelebilecek bir kaza nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanmasi ya da esyasinin zarara ugramasindan dolayi sorumludurlar.

6) Yetki belgesi sahipleri, 24/4/1930 tarihli ve 1593 sayili Umumi Hifzissihha Kanunu'nda ön görülen tedbirler, kaideler ve yasaklamalara uygun olarak faaliyette bulunmaktan sorumludurlar.

7) Yolcu tasimacilari, tasima sirasinda yolcuya ikram ettikleri yiyecek ve içecek maddelerinin 9/6/1998 tarihli ve 23367 sayili Resmî Gazete'de yayimlanan Gidalarin Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelige uygun olmasindan sorumludurlar.

8) Yetki belgesi sahipleri, çevreyi ve insan sagligini koruma, çevre kirliligini önleme amaciyla yürürlüge konulan mevzuat hükümlerini bilmek ve faaliyetlerini bunlara uygun olarak yürütmekten sorumludurlar.

9) Yetki belgesi sahiplerinin sorumlulugu ile ilgili olarak, uluslararasi anlasmalar ve sözlesmelerde yer alan hükümler saklidir.

Yetki Belgesi Sahiplerinin Yükümlülükleri

MADDE 15

1) Yetki belgesi sahipleri, yolcularin saglikli, rahat ve güvenli bir yolculuk yapmasini saglayacak tedbirleri almak, yolcu ve esyayi güvenli bir sekilde taahhüt ettigi yere kadar götürmekle yükümlüdürler.

2) Yolcu tasimacilari ve acenteleri, bilet satisi yaptiklari terminallerde ve çevresinde yolculari yönlendirmek için personel istihdam edemez, çalistiramaz ve bunlardan yararlanamazlar.

3) Yetki belgesi sahipleri, bu Yönetmelik kapsamindaki faaliyetlerini, Bakanliga bildirdikleri merkez ve subeleri ile varsa acentelerinin adreslerinde yürütmekle yükümlüdürler. Bakanliga bildirilmeyen yerlerde faaliyette bulunamazlar.

4) Yetki belgesi sahipleri, Karayolu Tasima Yönetmeligi'nde belirtilen zorunlu sigortalari bulunmayan tasitlari trafige çikarmamakla yükümlüdürler.

5) Karayollari alt yapisi, isletilmesi, trafik, dogal afetler, meteorolojik sartlar ile ariza ve kaza hali dahil, seyahat esnasinda meydana gelen ve beklenmeyen durumlarla ilgili olarak ortaya çikan ve tasimanin devamina engel olan sebeplerin, belirsiz bir süre beklemeyi mecburi kilmasi veya varis noktasina kadar gerekli zamanin bir katindan daha fazla beklemeyi gerektirmesi halinde, yetki belgesi sahibi, imkan oldugu takdirde bir baska güzergahi izleyerek tasimayi tamamlamak, aksi halde yolcuyu güzergah üzerinde yolcunun diledigi bir yere kadar götürmek veya yolcu ve esyayi hareket noktasina geri getirmekle yükümlüdür. Bu gibi hallerde, yolcunun esyasi sahibinin bütün haklari sakli olup, yetki belgesi sahipleri herhangi bir ek ödeme veya benzeri talepte bulunamazlar.

6) Yetki belgesi sahipleri ve anlasmali acenteleri, çalistirdiklari kisiler hakkinda dolandiricilik, dolanli iflas, sahtecilik, kaçakçilik, güveni kötüye kullanma, hirsizlik, rüsvet suçlarindan yargi organlari tarafindan verilmis ve kesinlesmis mahkûmiyet karari olusmasi halinde, hükümlülük durumlari sona ermis olsa bile bu kisiler mesleki sayginlik niteligini kaybetmis oldugundan Terminalde çalistirilamazlar.

7) Terminallerimizde faaliyet gösteren B1, B2, D1, D2, F1, F2 yetki belgesi sahiplerinin, en az birer adet üst düzey yönetici kisi veya kisileri istihdam etmeleri zorunludur.

 

10
 

8) 9-7.Madde'de belirtilen kisi veya kisilerin herhangi bir sebeple ayrilmalari halinde, Yetki belgesi sahiplerinin, yeniden görevlendirdigi kisi veya kisileri en geç bir hafta içinde Terminal Amirlerine yazili bildirmeleri sarttir.

9) Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 51-2. ve 63-g. Maddeleri uyarinca yetki belgesi sahipleri, faaliyetleri ile ilgili bilgileri içeren ve ABB'nce belirlenmis formlara uygun olarak düzenlenen faaliyet raporlarini “Terminale giris-çikis yapacak otobüslerin ve giden yolcu sayilarini belirlemek üzere”, “GÜNLÜK OTOBÜS ÇIKIS TABLOSU EK: 2” günlük, haftalik ve aylik olarak Terminal Amirliklerine ve Terminal Zabita Amirligi'ne teslim etmekle yükümlüdürler. Bu raporlar ABB tarafindan birlestirilerek Bakanliga periyodik olarak gönderilir.

10) Yetki belgesi sahipleri, faaliyetleriyle ilgili olarak Kanunlara, Bakanlikça yayimlanan tebliglere, yönergelere, genelgelere ve ABB'nce tarafindan yayimlanan Yönetmelik ve talimatlara uymakla yükümlüdürler.

11) Yolcu tasimaciligi yetki belgesi sahipleri, terminallerin iç ve dis alanlarinda sesli ve/veya görüntülü yayin, haber v.b. veremezler.

12) Yetki belgesi sahipleri, verdikleri hizmetlerden özürlülerin kolaylikla ve yeterli derecede yararlanmasi için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler.

Yolcu Tasimalarinda Bagaj

MADDE 16

1) Yolcunun 30 kilograma kadar olan bagaji ücretsiz tasinir. Bagajlar yolcularin numaralandirilmis oturma yerlerine göre etiketlenir.

2) Tasitin bagaj tasinmasina mahsus bölümleri disinda esya tasinamaz.

3) Sahipsiz bagaj tasinamaz.

4) Özel kafeslerinde kedi, köpek ve kus gibi evcil hayvanlar bagaj tasimaya mahsus bölümlerde tasinabilir. Tasitin içinde yolcularla birlikte canli hayvan tasinamaz.

5) Yolcu tasimalarinda, tehlike olusturabilecek yanici, yakici, parlayici, patlayici, zehirli, bulasici, radyoaktif ve benzeri nitelikteki yolcu esyasi tasitin bagaj bölümü de dahil olmak üzere tasinamaz.

Tarifesiz Yolcu Tasima Sözlesmesi

MADDE 17

1) Tarifesiz yolcu tasimalarinda tasima sözlesmesi yapilmasi zorunludur.

2) Tasima sözlesmelerinde, akit taraflarin adi, soyadi veya unvanlari, kalkis ve varis yeri, tasima güzergahi, tasimanin yapilacagi gün/günler ve saat/saatler, tasinacak yolcu sayisi, tasima ücretinin belirtilmesi ve her seferde tasinan yolcularin numaralandirilmis oturma yerlerine göre düzenlenmis yolcu isim listesinin bulunmasi zorunludur.

3) Yapilan tasima sözlesmesine uygun fatura düzenlenmesi ve bir nüshasinin yapilacak denetimlerde ibraz edilmek üzere seyahat esnasinda tasit üzerinde bulundurulmasi zorunludur.

 

11
 

4) Yolcular için ayrilmis oturma yerlerinin numaralandirilmasi zorunludur.

5) Yolcular için ayrilmis ve numaralandirilmis oturma yerlerinin disinda yolcu tasinamaz.

Terminallerde Istihdam Edilenlerin Haklari Ve Sorumluluklari

MADDE 18

1) Tasima islerinde istihdam edilenler hizmet akdine tabidir. Hizmet akdi yapilmadan personel istihdam edilemez.

2) Yetki belgesi sahipleri, çalisanlarinin ücretlerini, sosyal güvenlik ve özlük haklarini zamaninda ve tam olarak vermek zorundadirlar.

3) Tasima islerinde istihdam edilenler üstlendikleri hizmetle ilgili görev ve sorumluluklarini yerine getirmek zorundadirlar. Isyeri ve is güvenligini tehlikeye düsürecek fiil ve eylemlerde bulunamazlar.

4) Yapilacak denetimlerde hizmet akdi yapilmaksizin personel istihdaminin tespiti halinde durum Çalisma ve Sosyal Güvenlik Bakanligina bildirilir.

Otobüslerde Tasit Karti Bulundurma Zorunlulugu ve Tasit Kartinda Yer Alacak Bilgiler

MADDE 19

1) Yetki belgesi sahipleri, tasit kartlarinin asillarini tasitlarinda bulundurmak zorundadirlar.

2) Tasit kartlari düzenlenirken, tasit kartina, yetki belgesi sahibinin ticari unvani, yetki belgesinin türü ve numarasi, tasit kartinin geçerlilik süresinin baslangiç ve bitis tarihi, tasitin plakasi, markasi, cinsi, modeli, rengi ve benzeri bilgiler yazilir.

Yetki Belgesi Alma Zorunlulugu

MADDE 20

Karayolu Tasima Kanunu ve Karayolu Tasima Yönetmeligi kapsamina giren tasimacilik, acentelik, terminal isletmeciligi ve benzeri faaliyetlerde bulunacak gerçek ve tüzel kisilerin yapacaklari faaliyetlere uygun olan yetki belgesini/belgelerini Bakanliktan almalari zorunludur.

Yetki Belgesi Türleri

MADDE 21

1) B türü yetki belgesi: Otobüsle uluslararasi ve yurtiçi yolcu tasimaciligi yapacak gerçek ve tüzel kisilerin Bakanliktan yetki belgesi almasi zorunludur. Tasimanin sekline göre asagidaki türlere ayrilir:

a) B1 yetki belgesi: Tarifeli olarak uluslararasi ve sehirlerarasi ticari yolcu tasimaciligi yapacaklara,

b) B2 yetki belgesi: Tarifesiz olarak uluslararasi ve yurtiçi ticari yolcu tasimaciligi yapacaklara Bakanlikça verilir.

2) D türü yetki belgesi: Otobüsle yurtiçi yolcu tasimaciligi yapacak gerçek ve tüzel kisilerin Bakanliktan yetki belgesi almasi zorunludur.

a) Dl yetki belgesi: Tarifeli olarak sehirlerarasi ticari yolcu tasimaciligi yapacaklara,

 

12
 

b) D2 yetki belgesi: Tarifesiz olarak yurtiçi ticari yolcu tasimaciligi yapacaklara,

c) D4 yetki belgesi: Tarifeli ve tarifesiz olarak 100 kilometreye kadar olan sehirlerarasi ve tasima mesafesine bakilmaksizin iliçi ticari yolcu tasimaciligi yapacaklara Bakanlikça verilir.

3) F türü yetki belgesi: Ticari amaçla yolcu tasimaciligi alaninda acentelik yapacak gerçek ve tüzel kisilerin Bakanliktan yetki belgesi almasi zorunludur. Faaliyetin sekline göre asagidaki türlere ayrilir:

a) F l yetki belgesi: Yurtiçi yolcu tasimaciligi alaninda acentelik yapacaklara,

b)F2 yetki belgesi: Uluslararasi ve yurtiçi yolcu tasimaciligi alaninda acentelik yapacaklar, Bakanlikça verilir.

4) Terminallerde yetki belgesi olmadan faaliyet yapilamaz.

Tasimacilik Faaliyetlerinde Genel Kural

MADDE 22

Tasimacilik faaliyetleri; ekonomik, seri, elverisli, güvenli, çevreye kötü etkisi en aza indirilecek, fert, toplum ve çevre sagligi ile bunlarin güvenligini olumsuz yönde etkilemeyecek ve kamu yararini gözetecek tarzda serbest rekabet ortaminda gerçeklestirilir.

Mevzuata Uygun Tasimacilik Faaliyeti Yapilmasi Ve Yasaklar

MADDE 23

1) Karayolu tasimacilik faaliyetlerinin ikili ve çok tarafli uluslararasi anlasma ve sözlesmelere, Karayolu Tasima Kanunu ve Karayolu Tasima Yönetmeligi ve ilgili diger mevzuata uygun olarak gerçeklestirilmesi esastir. Buna göre:

a) Karayolu ile yapilacak tasimacilik faaliyeti kapsamina uygun bir yetki belgesi alinmadan herhangi bir faaliyette bulunulamaz.

b) Yetki belgesi sahipleri, almis olduklari yetki belgesinin kapsami disinda faaliyette bulunamazlar.

c) Bir yetki belgesi sahibinin tasit belgesine sözlesmeli olarak kayitli tasitlarin sahipleri kendi nam ve hesabina tasima yapamaz ve gönderenlere/yolculara tasima faturasi veya tasima faturasi yerine geçen belge düzenleyemezler.

ç) Yolcu tasimaciliginda komisyonculuk yapilamaz.

d) F türü yetki belgesi sahipleri kendi nam ve hesaplarina tasima yapamaz, yaptiramaz ve yolcu bileti veya tasima faturasi düzenleyemezler.

e) 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayili Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birligi Kanunu ile 5/10/2007 tarihli ve 26664 sayili Resmî Gazete'de yayimlanan Seyahat Acenteleri Yönetmeligi hükümlerine göre kurulmus seyahat acenteligi belgesine sahip olanlarin, yaptiklari organizasyonlarda verecekleri hizmetlerin kapsamina karayolu tasimaciligini da dahil etmeleri halinde; gerçeklesecek tasima yurtiçi ise B2 veya D2, uluslararasi ise sadece B2 yetki belgesi alarak tasima yapmalari veya bu tasimalari söz konusu yetki belgesi sahiplerine yaptirmalari sarttir.

2) Bir tasit belgesine kayitli olmayan tasitlarin terminallere girislerine ve çikislarina, Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 72.Maddesi'nde belirtilen yetkili görevliler tarafindan (Trafik polisi, Trafik Jandarma ve Terminallerde görevli belediye zabitasi) izin verilmez.

 

13
 

Tasimacilik faaliyetlerinde hizmetin sürekliligi ve engellenemeyecegi

MADDE 24

1) Yetki belgesi sahipleri, almis olduklari yetki belgesi kapsamina giren hizmetlerini, hizmetin ifasini imkânsiz kilan yasal mücbir sebepler disinda yapmaktan kaçinamazlar. Bu hizmetlerden ayirim yapmaksizin herkesin yararlanmasini ve hizmetin sürekliligini saglamak zorundadirlar.

2) Bu hizmetlerin yerine getirilmesi, hizmeti üstlenenler veya üçüncü sahislar tarafindan engellenemez.

Peronlarin Kullanilmasi

MADDE 25

1) Terminal'de bulunan vasitalarin sahipleri yada soförleri, terminal trafigine uygun olarak belirlenmis olan mahallerde yolcularini indirdikten sonra bu mahalleri terk ederek, belirlenen park yerlerine çekilmeye ve diger araçlarin giris-çikislari ile manevralarina engel olmayacak sekilde yerlestirmeye zorunludur.

2) Terminalden hareket edecek vasitalar, hareket edecekleri peronlara hareket saatinden azami 25 dakika önce her türlü yol hazirligi ve ikmallerini gerçeklestirdikten sonra girecektir. Belirtilen zamandan önce ve sonra yada hareket düzenini bozacak sekilde ve zamanda perona giris yapilamaz. Otobüs sahipleri ile görevlileri, indirme-bindirme peronlarinda araç bakim ve temizligi yapamazlar. Temizlik ve bakim isleri sadece Idarece ve isletmece belirlenen mahallerde yapilabilir.

Çikis Islemleri

MADDE 26

1) Terminalden tarife dogrultusunda belirlenen ücret ödenmeden çikis yapilamaz. Çikislar, trafik güvenligi göz önüne alinarak, Idare tarafindan belirlenecek esas ve usullere uygun olarak, önceden tespit ve ilan edilen saatlerde tek tek veya toplu olarak yapilabilir.

2) Izinsiz çikis yapilamaz.

3) Terminalden ücret ödenmeksizin çikis yapacak araçlardan, Araç sahibi ve firma ile acenteleri müstereken ve müteselsilin sorumludurlar. Bu nedenle verilecek ceza müstereken ve müteselsilin tahsil edilir. Ücret ödemeden çikis yapan araçlarin ücreti Terminalde bulunan anlasmali acentesinden aninda tahsil edilir.

4) Çikis gisesinde görevli tahsildarlar GÜNLÜK OTOBÜS ÇIKIS TABLOSU EK: 1 düzenleyerek ilgili Terminal Amirine teslim edeceklerdir.

Bilet Satis Ve Müdüriyet Odalari

MADDE 27

1) Yolcu tasima islemlerini yürüten sirketlerin, Terminalde kiralayacaklari bilet satis giseleri ile müdüriyet bürolari sayilarina sinirlama getirmemek esastir. Ancak, kamu düzeni ve haksiz rekabet ortami olusmamasi gibi gerekçelerle Baskanlikça sinirlama getirilebilir.

2) Iki veya daha çok bilet satis gisesinin arasinin açilarak tek bir mekan olarak kullanilmasi, ilgililerin müracaati üzerine Encümenin iznine baglidir.

14
 

Ilan ve Reklam

MADDE 28

1) Yazihaneler, Idarece gösterilecek yere, örnegine uygun olarak isyerinin hangi sirkete ait oldugunu ve hangi hatlara sefer düzenlendigini belirtir isikli levha asilmasi zorunludur.

2) Levhalarin boy, ebat ve kalinliklari ayni olacak. Uygun olmayan levhalar asla konulmayacaktir.

3) Terminalde tüm mekanlara, yukaridaki fikrada belirlenen isikli levhadan baska, isikli veya isiksiz levha, kagit, bez, cam, saç, v.b. levha üzerine yazilmis ilan ve reklam asilamaz. Uymayanlara para cezasi uygulanir.

Fiyat Listesi

MADDE 29

Bilet satis giselerinde, hizmet alanlar tarafindan rahatlikla görülebilecek bir yere 75x30 cm. ebadinda fiyat listesi asilmasi zorunludur. Levha ebadinin belirlenmesi Terminal idaresi ve isletmesine baglidir.

Yolcu Bileti ve Iadesi

MADDE 30

1) Tarifeli yolcu tasimalarinda yolcu bileti düzenlenir.

2) Tarifeli yolcu tasimalarinda, her yolcu için ayri ayri yolcu bileti düzenlenmesi zorunludur.

3) Yolcu biletinde, yetki belgesi sahibi tasimacinin adi/unvani, adresi, vergi dairesinin adi ve hesap numarasi ile yolcunun adi, soyadi, kalkis ve varis yeri, koltuk numarasi, hareket tarihi ve saati, tasima ücreti, biletin seri ve müteselsil sira numarasi ve düzenleme tarihinin yer almasi zorunludur.

4)Yetkili acenteler araciligi ile düzenlenen yolcu biletlerinde ise; üçüncü fikradaki bilgilere ek olarak acentenin adi, unvani, adresi, vergi dairesinin adi ve hesap numarasinin yer aldigi bilgilerin/kasenin bulunmasi/basilmasi zorunludur.

5) Yolcular için ayrilmis oturma yerlerinin numaralandirilmasi zorunludur.

6) Yolcular için ayrilmis ve numaralandirilmis olan oturma yerlerinin disinda yolcu tasinamaz.

7) Bir yolcuya satilmis olan oturma yeri bir baskasina satilamaz.

8) Yetki belgesi sahipleri her seferde 1 yolcu ile bu seyahatte görevli olmayan en fazla 2 personelini bilet keserek ücretsiz tasiyabilirler.

9) Yetki belgesi sahipleri, otobüs hareket saatinin 24 saat öncesine kadar yapilacak müracaatlarda, bilet ücretinin tamamini iade etmek, otobüs hareket saatinden 12 saat öncesine kadar yapilacak müracaatlarda ise 6 ay geçerli açik bilet düzenlemek zorundadirlar.

Yikici Rekabet ve Tesrifatçilik

MADDE 31

1) Terminal dahilinde yolcu tasimaciligi ile diger alanlarda faaliyet gösteren kiracilar; tesrifatçi, çigirtkan ve simsar adi altinda personel istihdam edemezler. Tesrifatçinin, ayakçinin, çigirtkanin ve simsarin yapacaklari isler, istihdam edilen diger unvanli personellere yaptirilamayacagi gibi, alt kiracilar kendileri veya ortaklari dahi yapamazlar.

15
 

2) Terminal sahasi içerisinde yolcularin, yazihane ve firmalari serbestçe seçmelerine karisilmayacaktir. Yolcular, seçimlerinde zorlanamayacaklari gibi davet bile edilemeyeceklerdir.

3) Bu yasak davranislarin, ticari isletmelerin faaliyeti çerçevesinde islenmesi halinde isletme sahibi gerçek veya tüzel kisi hakkinda islem yapilir.

4) Yikici rekabet ve tesrifatçilik fiilini islemeyi aliskanlik haline getiren acentenin/isletmenin kira sözlesmesi tek tarafli olarak hiçbir itiraza mahal birakmaksizin Encümence fesih edilecektir.

Iç Trafik

MADDE 32

Terminal dahilinde kiracilar ile çalisanlar veya yolcular, iç trafigi aksatacak sekilde toplu olarak bulunamazlar. Bu kisiler, Terminal yetkililerinin ikazlarina uymak ve bekleme salonlarinda veya otobüslerinde bulunmak zorundadirlar.

Park Mahalleri

MADDE 33

1) Tasit araçlarinin Terminalde kendilerine ayrilan yerlerde park etmeleri zorunludur. Bu araçlarin Terminal civarindaki cadde, sokak, yol, meydan ve arsalara terk edilmesi yasaktir.

2)Terminale yolcu getiren özel araçlar, ticari taksiler, yolcularin sehir içi ulasimini saglayan hatli minibüsler ile firmalara ait ücretsiz yolcu servisi yapan araçlar v.b. kendilerine ayrilan alanlarda indirme-bindirme yapmak ve otopark yerlerine park etmeleri zorunludur. Bu araçlarin yolcu peronlari ile otobüs park mahallerine girmeleri yasaktir.

3) Otopark ücrete tabidir. Ücret tarifesini Büyüksehir Meclisi belirler.

Terminal Haricinde Indirme-Bindirme

MADDE 34

1) Sehirlerarasi ve Aydin il hudutlari içinde yolcu tasimaciligi yapan otobüsler, Terminal disinda yolcu indirme-bindirme islemi yapamazlar. Bu durumdan sözlesmeli olduklari acenteleri müteselsilen sorumludurlar.

2) Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 71. Maddesi'nde belirtilen “Denetimle Görevli ve Yetkili Kuruluslar” ile ayni Yönetmeligin 72. Maddesi'nde belirtilen “Suç ve Ceza Tutanagi Düzenlemeye Görevli ve Yetkili Kilinanlar” denetim ve kontrolleri yapacaklar ve ayni Yönetmeligin 73,74.Maddeleri uyarinca Ihlal ve Idari Para Cezasi Tutanagi düzenleyeceklerdir.

Diger Hususlar

MADDE 35

1) Terminale gelen vatandaslarin sorunlarini çözmek için tartismak ve kavga etmek gibi davranislarda bulunulmayacaktir.

2) Her türlü sorunlar Terminal Yetkililerine bildirilerek çözüm aranacaktir.

3) Terminale gelen yolcular terminal disina çikarilarak otobüslere bindirilmeyecektir.

 

16
 

4)Her acenteler, anlasmali firmalara ait otobüslerini kendilerine tahsis edilen peronlara yaklastiracak,yogunluk halinde bos peronlar kullanilabilecektir.

5) Terminalde inen yolcular , yolcu bekleme salonunda kisa süreli bekletilerek gidecekleri yerlere varsa, firmalara ait sehir içi ücretsiz servis araçlari ile gönderilebilecektir.

6) Acenteler yolculara ait bagaj ve emanet esyayi kesinlikle kabul etmeyecek, bagaj ve emanet esya fis karsiliginda Terminal Emanet Birimi'ne teslim edilecektir.

7) Terminal'den çikis yapan her otobüs ayri ayri çikis ücreti ödemeye mecburdur. Günlük olarak toptan bir defada ödeme yapilmayacaktir.

8) Acenteler Kanun ve Yönetmelikte belirlenen mücbir sebepler disinda, otobüsleri yolcu biletlerinde yazili saatlerde peronlarda hazir bulundurmaya mecburdur. Yarim saati geçen gecikmelerde, yolcu talep ettigi takdirde bilet ücretinin tamamini ilgili yazihane iade etmeye mecburdur. Yolcu seyahat etmek için israrli oldugu takdirde, alternatif çözüm yollari bulunarak yolcu magdur edilmeyecektir. Bu durumda ilgili acente hakkinda ayrica yasal islem yapilacaktir.

Mücbir sebep, aracin kaza veya ariza yapmasi, kar, hava ve doga kosullari veya kaza ve benzer nedenlerden yolun kapali olmasidir.

9) Acente sahipleri,bilet satis giselerini yolcu tasimalari disinda baska bir amaçla kullanamazlar.

10) Alkol ve benzeri içkilerin içilmesi, satilmasi ve içirilmesi yasaktir.

11) Acentelerin kapali alanlari dahil sigara içilmesi ve içtirilmesi yasaktir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Soförler ve Yolcular

Soförlerin Uymasi Gereken Kurallar

MADDE 36

1) Terminal disinda ve otoyollarda yolcu indirilip-bindirilmeyecektir.

2) Terminal çikis ücretini ödemeden çikis yapan otobüsler hakkinda yasal islem yapilacaktir

3) Yolcular, biletlerinde belirlenen sehrin Otobüs Terminallerinde indirilecektir.

4) Araç temizligi terminalde yapilmayacak, yapildigi takdirde çöpler yerlere atilmayacak, araçlarindan çikabilecek atiklar çöp depolama konteynirlarina atilacaklardir.

5) Terminale giren araçlar Terminal içindeki trafik düzenine uymak zorundadirlar. Klakson çalmayacak,hizini 20 km üstüne çikarmayacak ve park alanlari disinda park yapmayacaklardir.

6) Otobüs sürücüleri,araçlarina seyyar satici v.b.harici sahislarin otobüslere binmelerine müsaade etmeyecektir.

7) Çikabilecek her türlü problemler Terminal Yetkililerine bildirilerek çözümlenecektir. Kesinlikle tartisma ve kavga yapilmayacaktir.

8) Tasit soförü ve yolculara hizmet eden personel; trafigin seyir ve güvenligini tehlikeye düsürecek, yolculari rahatsiz edecek, genel ahlaka ve adaba aykiri tutum ve davranislarda bulunamaz.

 

17
 

Yolcularin Haklari ve Yükümlülükleri

MADDE 37

1) 4925 Sayili Karayolu Tasima Kanunu ve Karayolu Tasima Yönetmeligi'nde hüküm altina alinan YOLCU HAKLARI, tüm Terminallerde yolcularin ve vatandaslarin rahatça görüp okuyabilecegi sekilde ilan edilecektir.

2) Yolcular Terminal alaninda karsilastigi bütün olumsuzluklari Terminal yetkililerine, Terminal polisi ve zabitasina ve özel güvenlik elemanlarina bildireceklerdir.

3) Yolcular, sorun çikaran Terminal acentesi ve esnaflar ile dogrudan muhatap olmayacak, sorunlarini ve sikayetlerini Terminal yetkililere bildireceklerdir.

4) Bakanlikça onaylanmis zaman tarifesinde yer almayan bir saate yolcu bileti düzenlenemez ve zaman tarifesinde yer alan her sefer için araç tahsisi zorunludur.

5) Yolcular bilette yazili otobüs hareket saatinin, yirmi dört saat öncesine kadar yapacaklari müracaatlarinda bilet ücretinin tamamini iade almayi hak kazanir. Otobüs hareket saatinden on iki saat öncesine kadar yapacaklari müracaatlarinda ise, kendilerine ilgili acentenin alti ay geçerli açik bilet düzenlenmek zorunlulugu vardir.

6) Bir yolcuya bilet karsiligi satilan koltuk, bir baskasina mükerrer olarak satilamaz.

7) Yolcular, trafigin seyir ve güvenligini tehlikeye düsürecek, diger yolculari rahatsiz edecek, genel ahlaka ve adaba aykiri tutum ve davranislarda bulunamazlar. Tasitin teknik donanimini olumsuz etkileyebilecek hiçbir cihazi kullanamazlar.

8) Yolcular seyahat süresince yolcu biletlerini yanlarinda bulundurmak zorundadirlar.

9) Gönderenler ve yolcular tasimacinin güvenlik yönünden almis oldugu tedbirlere uyarlar, aksi halde dogacak sonuçlardan sorumlu olurlar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Isyerlerinin Uymasi Gereken Kurallar

Büfe ,Lokanta, Berber, Çay Ocagi, Lostra v.b. Uymasi Gereken Kurallar

MADDE 38

1) Terminal alaninda bulunan büfe ,lokanta, berber, çay ocagi, lostra v.b. is yerleri, malini satmak için bagirarak,çekerek veya anons cihazlarini kullanarak kisileri yönlendiremez.

2) Terminal dahilinde hangi sekilde olursa olsun, seyyar saticilik yapilmasi yasaktir.

3) Terminallerin kapali alanlarinda yanici, parlayici, pis koku yayan maddelerin satisi ve ticareti yapilamaz.

4) Terminal kapali alanlarinda satilan gida ürünlerinin Saglik Bakanligi tarafindan yayimlanan Gidalarin Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelige uygun olmasi zorunludur.

5) Terminal dahilinde satisi yapilan bütün ürünlerin etiketleri olmak zorundadir.

6) Is yerleri içinde temizlige azami sekilde dikkat edilecektir.

 

18
 

7) Is yerlerinden çikan çöpler görüntü kirliligi olusturmayacak sekilde kapali olarak saklanarak çöp depolama alanina dökülecektir.

8) Lokantalar,mutfak ve yemek reyonlarinin temizligine azami sekilde dikkat edeceklerdir.

9) Yemek reyonlari tozdan korunacaktir.

10) Yemek kokulari ve mutfak buharlari Terminal ortak alanina kesinlikle girmeyecektir.

11) Is yerleri, kira sözlesmesinde ve Terminal yerlesim planinda kendilerine ayrilan alanlarin disina çikmayacaklardir.

12) Belirtilen isyerleri kendilerini ilgilendiren diger hususlarda da bu Yönetmelik hükümlerine tabidir.

Emanet Is Yerinin Uymasi Gereken Kurallar

MADDE 39

1) Emanet is yeri, yolculara ait emanetleri belirleyerek teslim fisi karsiliginda alacaktir.

2) Yazili kayit edilmeden emanet teslim alinmayacaktir.

3) Emanet esyalarin kayitlari dikkatli tutulacak,emaneti verenin ve alanin kimlik bilgileri,adres ve telefonlari kayda geçirilecektir.

4) Emanetler ,sahiplerine verilirken bütün kimlik bilgileri kayit edilerek imzali sekilde geri iade verilecektir.

5) Emanet esyanin teslim tarihinden itibaren 15(on bes) içinde sahipleri tarafindan geri alinmayan emanetler, Terminal Polisi ve Zabita Birimlerine tutanakla teslim edilecektir.

Tuvalet ve Banyo Isletmelerinin Uymasi Gereken Kurallar

MADDE 40

1) Koku gidericiler kullanilacaktir.

2) Sabunlar ve peçeteler kullanima sunulacaktir.

3) Temizlige azami dikkat edilecektir.

4) Yakin çevresinden koku hissedilmeyecektir.

5) Zemin islak kalmayacaktir.

6) Tuvalet psivarlari ve musluklarindan su sizmayacaktir.

Kahvehane ve Kafeteryalarin Uymasi Gereken Kurallar

MADDE 41

1) Havalandirmalar sürekli olacak sekilde çalistirilacaktir.

2) Kumar v.b. oyunlar oynatilmayacaktir.

3) Hijyenik sartlar yeterli olacaktir.

4)Fiyat tarifeleri müsterilerin görebilecegi bir biçimde duvarda asili olacaktir.

Hamal Istihdami

19
 

MADDE 42

1) Terminal dahilinde faaliyet gösteren alt kiracilar hususi hamal istihdam edemezler. Terminalde çalisacak hamallar idarenin iznine tabidir.

2) Terminal dahilinde çalistirilacak hamallarin sayisi idarece tespit edilir. Hamallar bu Yönetmelik hükümlerine ve asagida belirlenen hususlara uymayi kabul etmis sayilirlar.

a) 18 yasini tamamlamis 50 yasini doldurmamis olmak.

b) Vücutta hamallik yapmasina engel olabilecek sakatligi veya bulasici bir hastaligi olmadigina dair resmi bir saglik raporu getirmek..

c) Güvenilir ve iyi ahlakli oldugu konusunda kefil göstermek. Savciliktan Adli Sicil Kaydi getirmek

d) Tek tip elbise veya tulum giyerek, idarece verilecek yaka kartini takmak.

e) Yolcularin esyalarini; Terminal disindan vasitaya, vasitadan Terminal disina kadar tasimak.

f) Idarece verilen talimatlara uymak.

g) Belediye Meclisi'nin belirleyecegi tarifeye uygun olarak tasima yapmak.

BESINCI BÖLÜM

Yetki belgesi sahipleri ve isletmeler

Genel Hükümler

MADDE 43

1) Terminal sahasi içinde ABB'ne ait isyerlerini kiralayarak faaliyette bulunan kisiler, isyerlerinde tükettikleri elektrik, su v.b. bedellerini kendileri öderler.

2) Kiracilar isitma, sogutma, v.b. giderler için ödeyecegi bedeller, kullandiklari alanin m2 orani ile hesaplanip istirak ettirilecektir

3) Tüm ortak kullanim alanlarina ait isitma, sogutma giderleri idare tarafindan ödenir. Kiracilara tekabül eden ödeme miktarlari tahsilati için ABB Mali Hizmetler Dairesi Baskanligi'na liste halinde gönderilir. Kiracilar ödemekle yükümlü olduklari ortak kullanim bedellerini zamaninda ABB Mali Hizmetler Dairesi Baskanligi veznesine yatirmak zorundadir. 

4) Terminal sahasi içindeki her bir isyerinin baskalarina devir islemlerinde yetkili kurul Encümendir.

5) Kiraci ve idare arasinda, yönetmelik, sözlesme, sartname vb.lerde olmayan ihtilafli konularda Encümen yetkilidir.

6) Kapali alanlar dahil alkol ve benzeri içkilerin içilmesi, satilmasi ve içirilmesi yasaktir.

7) Kapali alanlar dahil sigara içilmesi ve içtirilmesi yasaktir.

8) Kira Sözlesmesinde hüküm altina alinan maddelere uyulmasi zorunludur.

9) Terminal yetkilileri ve çalisanlarina karsi saygili, yolculara ve müsterilere karsi centilmen ve sefkatli davranilacaktir.

10) Herhangi bir problem vukuunda asla münakasa ve kavga edilmeyecektir. Bütün problemler aninda Terminal yetkililerine bildirilecektir.

20

 

11) Terminale gelen yolcular ve vatandaslarin haksiz fiil ve davranislarina Terminal yetkilileri disinda hiç kimse müdahale etmeyecektir. Bu ve buna benzer olumsuz fiil ve davranislar Terminal yetkililerine bildirilecek, müdahale gerektiginde Terminal yetkilileri geregini yapacaktir.

12) Is yerleri arasinda karsilikli sorunlar ve haksiz davranislarin çözümü; Terminal Yetkililerince degerlendirilerek gerekli çözüm ve cezai hükümlerin uygulanmasi yürürlükteki Kanunlar, Yönetmelikler ve bu Yönetmelik dogrultusunda yapilacaktir.

13) Acente ve tüm is yerleri ortak kullanim alanlarinin temiz kalmasina dikkat edecektir.

14) Acente ve tüm is yerleri fiyat tarifelerini müsterilerin görebilecegi biçimde duvara asacaktir.

15) Terminal açik ve kapali alaninda bulunan kayip esyalar, Terminal zabitasi veya Terminal polisine tutanak ile açilmadan teslim edilecektir.

16) Terminal Idaresince acenteler ve tüm is yerlerine gönderilen yazilar tebligat hükmünde sayilir. Tebligattan kaçinanlar hakkinda ayrica yasal islem yapilir.

17) Bu Yönetmeligin Terminal hizmet binasinin uygun yerine okunacak sekilde asilmasi herkese tebligat yapilmis sayilir.

18) Terminaldeki tüm çalisanlarin, Terminalin huzur, güven ve emniyetini bozucu davranislari ve uygulamalari, bu Yönetmelige, terminal isletme kurallarina, Kira Sözlesmesine, Kanunlara ve diger Yönetmeliklere aykiriligi Terminal Yetkililerince tutanakla tespit edildiginde, bu kisiler Terminalde kesinlikle çalistirilmayacaklardir. Idari tedbir yönünden bu kisilerin Terminalle iliskileri kesilecektir. Ayrica is yerleri de bu olumsuz fiillerden sorumlu tutulacaklardir.

19) Terminalde faaliyet gösteren tüm acenteler ve isyerleri, çalistiracaklari personelin kimlik bilgileri ile talep edilen diger bilgi ve belgeleri Terminal Idaresine zamaninda teslim edecekler, Terminal Idaresi'nin ilgili personel hakkinda yaptiracagi sorusturmadan sonra uygun görülenler ise baslattirilacaktir.

20) Zemini bozacak araçlar Terminal alanina alinmayacaktir.

21) Terminalde esnaflik yapan sahislarin özel araçlari ile ücretsiz tasimacilik yapan servis araçlarinin, otobüs peronlarinin bulundugu alana girmeleri yasaktir. Kendilerine ayrilan otopark alanlarini kullanacaklardir.

22) Bütün is yerleri 4077 Sayili TÜKETICININ KORUNMASI HAKKINDA KANUN hükümlerine uymak ve haksiz rekabeti önlemekle yükümlüdür.

23) Terminalin ortak kullanilan yerlerine verilen zarar ve ziyan, zarari yapan tarafindan karsilanir.(5393 Sayili Belediye Kanunu'nun 15.Maddesi geregi “Belediye mallarina karsi suç isleyenler Devlet malina karsi suç islemis sayilir. 2886 Sayili Devlet Ihale Kanunu'nun 75.Maddesi hükümleri belediye tasinmazlari hakkinda da uygulanir.” )

24) Isitma,sogutma,havalandirma, ortak kullanim iç ve dis alanlari, otoparklarin temizlik hizmetleri Belediye tarafindan yapilir veya yaptirilir.

25) Bütün is yerleri Belediyenin hazirladigi Sabotajlari Önleme ve Yangindan Korunma Yönetmeligine uymakla mükelleftirler. Yönetmelik hükümlerine uyulup uyulmadigi her 6 ayda ABB Itfaiye Dairesi Baskanliginca denetlenecektir.

 

21

26) Zabita görevlilerine karsi gelenler Devlet Zabitasina karsi gelenler gibi cezalandirilirlar.

27) Bütün is yerleri, isyerleri ile ilgili Belediyenin bilumum talimat ve genel nizamlarina uymakla mükelleftir. Uymayan isyerlerinin kira sözlesmesi Encümence fesih edilebilir.

28) Bütün is yerleri, isyerlerine yapilacak onarim, ilave ve kullanim seklinde yapilacak degisiklikleri Belediyenin izni ile yapacaktir. Aksine hareket edenlerin isyerlerinin kira sözlesmesi Encümence fesih edilebilir.

Belediyenin izni ile yapilan ilaveler olursa bunlar isyerleri tarafindan yapilacak ve isyerleri Belediyeden herhangi bir para talebinde bulunmayacak ve ödedikleri miktardan düsülmeyecektir. Yapilan ilaveler tahliye ve fesih durumunda bedelsiz olarak Belediyeye devir edilecektir.

29) Is yerlerini kiralayanlar Belediyenin yazili izni olmadan baska bir sahsa kiraya veremez, yanina ortak alamaz ve baskasina kullandiramaz. Isyerini kendisi isletmeyip 3.sahislara islettiremez. Aksine hareket edenlerin kira sözlesmesi Encümence fesih edilecektir.

30) Bütün isyerleri sahipleri ve Terminal Idaresince çalismalarina izin verilen diger personel, Terminalde çalisma saatleri süresince TERMINAL ÇALISMA KARTI'ni-EK:4 boyunlarinda asili bulundurmak zorundadir.

31) Belediye gerekli gördügü takdirde otobüs terminallerinde bulunan isyerleri isletmeciliginin tamamini veya bir kismini kiracilar ile birlikte 3. sahislara, sirketlere devir ve temlik edebilir , isletme hakkini kiraya verebilir.

32) Bütün is yerleri çevreyi rahatsiz edecek,çevreye tehlike olusturacak her türlü gürültü, koku, müzik v.b. rahatsiz edici davranislari yapmayacak ve yaptirmayacaktir.

33) Bütün is yerleri, isyerlerini 2(iki) aydan fazla kapali tuttugu takdirde, Encümen tek tarafli olarak kira sözlesmesini fesih etme hakkina sahiptir. Bu durumda isyeri sahibi herhangi bir uyariya gerek olmaksizin tasinmazi derhal tahliye edecektir.

34) Bütün is yerleri, ABB Çevre Koruma Kontrol ve Zabita Dairesi Baskanligi'na müracaat ederek isyerleri için “Isyeri Açma ve Çalisma Ruhsati”almak zorundadir.

35) Bütün is yerleri, sabotaj, yangin gibi tehlikelere karsi her türlü önlemleri almakla yükümlüdür.

36) Bütün is yerleri, tedbirsizlik, dikkatsizlik, ihmal, kusur, kasit v.b. nedenlerle isyerlerine verdirdikleri zarar ve ziyani ayniyla yerine getirmeye mecburdur.

37) Terminal'de; yolcu tasimak üzere, yürürlükteki esaslar dahilinde faaliyet gösteren sirket, özel kuruluslar ve Terminalin diger ticari amaçli ünitelerini kiralayanlar bu Yönetmelik'te geçen ve Aydin Büyüksehir Belediye Meclisi ve Encümenince alinmis ve alinacak kararlari kabul etmis sayilacaklari gibi uymayi da taahhüt eder.  

ALTINCI BÖLÜM

Terminal Yetkilileri, Zabita, Özel Güvenlik, Temizlik, Teknik, Denetim,

Terminal Yetkilileri

 

22
 

MADDE 44

A-) Terminaller Sube Müdürlügü'nün Görev ve Yetkileri

1) ABB hudutlari içinde bulunan tüm sehir içi ve sehirlerarasi otobüs terminallerinin Kanunlar, Tüzükler, Yönetmelikler ve Genelgeler hükümlerine göre sevk ve idaresini Belediye adina yürütmek.

2) ABB hudutlari içinde ihtiyaç duyulan ilçelere sehir içi ve sehirlerarasi otobüs terminalleri yapilmasini önermek,

3) Terminallerin bakim, onarim, tamir, isitma, aydinlatma, sogutma, iç ve dis alan temizligi, çevre düzenlemesi, otopark, tasinir mallar v.b. is ve islemlerini yapmak/yaptirmak,

4) Yolcu ve vatandaslarin sikayet ve önerilerini dikkate almak, incelemek, sonuçlandirmak, gerektigi takdirde ilgiler hakkinda yasal islem yapmak/yaptirmak,

5) Vatandaslarimizin sehirlerarasi yol mesafe ve fiyatlarla ilgili rayiç belgelerini düzenlemek,

6) Terminaller Sube Müdürlügü'nün bütçe ve yatirim tekliflerini hazirlamak ve sunmak,

7) ABB hudutlari içinde, karayolu ile sehir içi ve sehirlerarasi otobüslerle yapilan tasimacilik faaliyetlerini kontrol ve denetim altinda tutmak üzere terminallerde “denetim birimleri” olusturmak,

8) ABB hudutlari içinde, düzenli ve düzensiz karayolu ile sehir içi ve sehirlerarasi otobüslerle tasimacilik yapan firma ve acentelerin Kanun ve Yönetmeliklere göre faaliyetlerini sürdürmelerini denetlemek, sikayetleri neticelendirmek, gerektigi takdirde ilgililer hakkinda yasal islem yapmak/yaptirmak,

9) Karayolu Tasima Yönetmeligi 51-1.2. Maddesi'ne uygun olarak istatistik amaçli Faaliyet raporlarini aylik periyotlar halinde Ulastirma Bakanligi'na göndermek,

10) Terminallerin sabotajlara ve yanginlara karsi korunmasi için özel güvenlik, kolluk kuvvetleri ve Belediye zabitasi ile isbirligi yapmak,

11) Terminallerdeki tüm isyerlerinin genel denetim ve kontrollerini yapmak ve yaptirmak,

12)Terminallerin kurumsallasmasi, koordinasyonun saglanmasi ve hizmet kalitesinin arttirilmasi için; Terminallerde görev yapan Belediye birimleri kendi görev ve hukuki sorumluluklari ile beraber, Terminal yöneticilerinin sevk ve talepleri dogrultusunda görevlerini yerine getirmek,

13) Terminallerde görev yapacak memur ve isçilerin yer degisiklikleri ile ilgili teklifleri hazirlayarak Daire Baskanligi'nin onayina sunmak,

14) 5018 Sayili Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu geregince Sube Müdürlügü'nün harcamalari için Ödeme Emri Belgelerini düzenleyerek Harcama Yetkilisi'nin (Daire Baskani) onayina sunmak, ödemenin yapilabilmesi için ABB Mali H. D. Baskanligi'na teslim etmek,

15) Her yil Aralik ayinda Sube Müdürlügü zimmetinde bulunan tasinir mallarin Tasinir Mal Yönetmeligi'ne uygun olarak sayimini yapmak-yaptirmak,

16) Terminallerde görev yapan isçilerin Haftalik Fazla Mesai Formlari'nin düzenlemesini saglamak ve Daire Baskanligi'nin onayina sunmak,

17) Terminallerde görev yapan isçilerin aylik Mesai Puantajlari'ni düzenlemek ve Daire Baskanligi'nin onayina sunmak, ABB Insan Kay. ve Egt. D.Baskanligi'na göndermek,

 

23

 

18) Ihtiyaç duyulan mal ve hizmetin satin alinmasi için, 4734 Sayili Kamu Ihale Kanunu'nun 21. ve 22.Maddelerine uygun olarak Talep Formu hazirlamak ve onaya sunmak, ABB Destek Hizmetleri Daire Baskanligi'na teslim etmek,

4734 Sayili Kamu Ihale Kanunu'nun 18.Maddesi'ne uygun olarak hizmet satin alinmasi ile ilgili yapilacak ihale hazirliliklarini tamamlamak ve Daire Baskanligi'nin onayina sunmak,

19) Memur personelin is ve islemlerini 657 Sayili Devlet Memurlar Kanunu hükümlerine uygun olarak yürütmek,

Isçi personelin is ve islemlerini 4857 Sayili Is Kanunu ve TIS'e göre yürütmek,

20) Sube Müdürlügü tarafindan Terminal Amirlerine yardimci olmak üzere her terminale Vardiya Amiri görevlendirilir.

B-) Terminal Amirlerinin Görev ve Yetkileri

1) Terminal Amirleri, Sube Müdürü-Daire Baskani ve Genel Sekreter Yardimcisi'nin teklifi üzerine ABB Genel Sekreteri'nin onayi ile göreve baslatilir.

2) ABB hudutlari içindeki otobüs Terminallerinde görev verilen amirler, bulunduklari otobüs terminallerinde Terminaller Sube Müdürüne bagli olarak yürürlükteki Kanunlar ve Yönetmelikler hükümlerine göre sevk ve idaresini yerine getirmek.

3) Terminallerde istihdam edilen memur ve isçilerin hastane sevk islemlerini yapmak ve takip etmek,

4) Terminallerde görev yapan isçilerin Haftalik Fazla Mesai Formlarini düzenlemek ve Sube Müdürlügü'ne teslim etmek,

5) Terminallerdeki kiracilarin kira sözlesmesine uygun olarak isletmelerini isletilip-isletmediklerini denetlemek,

6) Terminallerdeki kiracilarin Karayolu Tasima Yönetmeligi ve “ABB Terminaller Yönetmeligi” hükümlerine göre uygun faaliyetlerde bulunup-bulunmadiklarini denetlemek,

7) Terminallerdeki tasinir ve tasinmaz mallarin korunmasi saglamak, zarar verenleri tespit etmek, bedelini ödettirmek,

8) Her yil Aralik ayinda Terminallerde bulunan tasinir mallarin Tasinir Mal Yönetmeligi'ne uygun olarak sayiminin yapilmasina yardimci olmak,

9) Terminallerde kendilerine denetim görevi verilen “DENETIM GÖREVLISI”nin görevlerini takip etmek, tutulan tutanaklari Sube Müdürlügü'ne teslim etmek,

10) Terminallerde düzenli ve düzensiz karayolu ile sehir içi ve sehirlerarasi otobüslerle tasimacilik yapan firma ve acentelerin Kanun ve Yönetmeliklere göre faaliyetlerini sürdürmelerini denetlemek, sikayetleri Sube Müdürlügü'ne bildirmek,

11) Karayolu Tasima Yönetmeligi 51-1.2. Maddesi'ne uygun olarak istatistik amaçli Faaliyet raporlarini haftalik periyotlar halinde Sube Müdürlügü'ne göndermek,

12) Terminallerin sabotajlara ve yanginlara karsi korunmasi için özel güvenlik, kolluk kuvvetleri ve Belediye zabitasi ile isbirligi yapmak,

24
 

13) Terminallerdeki tüm isyerlerinin genel denetim ve kontrollerini, Terminal Zabita Birimi ile birlikte yapmak,

14) Terminallerde ihtiyaç duyulan mal ve hizmetin satin alinmasi için, talepleri Sube Müdürlügü'ne bildirmek,

15) Terminallerin çikis giselerinde tahsilat yapildigindan; 5018 Sayili Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 61.Maddesi'ne dayanilarak hazirlanmis olan “Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin, Görevlendirilmeleri, Yetkileri, Denetimi ve Çalisma Usul ve Esaslari Hakkindaki Yönetmelik”in “Muhasebe Yetkilisi Mutemetlerinin Görevlendirilmeleri” baslikli 5. Maddesine istinaden, Harcama Yetkilisi tarafindan Terminal Amirleri “Muhasebe Yetkilisi Mutemedi” olarak görevlendirilmis olup, bu konudaki is ve islemlerden ABB Mali H.D. Baskanligi'na karsi sorumluluklarini yerine getirmek,

16) Terminal Amirliklerine müracaat eden vatandaslarimiza sehirlerarasi yol mesafe ve ücretle ilgili rayiç belgeleri düzenlemek,

 

C-) Terminal Zabita Biriminin Görev ve Yetkileri

1) 4925 Sayili Karayolu Tasima Kanunu'nda belirtilen Idari Para Cezalari ile Karayolu

Tasima Yönetmeligi'nde belirtilen ‘'UYARMA'' cezalarini vermek.

2) ABB Zabita Yönetmeligi'nde belirtilen yetkileri kullanmak ve gerektigi hallerde ceza

verilmesini saglamak.

3) 4207 Sayili Tütün Mamullerinin Zararlarinin Önlenmesine Dair Kanun'un (Degisiklik:5727 Sayili Kanun) verdigi yetkileri kullanmak.

4) 5326 Sayili Kabahatler Kanunu'nda belirtilen yetkilerini kullanmak ve gerektigi hallerde ceza verilmesini saglamak.

5) 1608 Sayili Umuru Belediyeye Müteallik Ahkami Cezaiye Hakkinda 16 Nisan 1340 tarih ve 486 Numarali Kanunun Bazi Maddelerine Muaddil Kanun'un (5728 Sayili Kanun'la degisiklik hükümleriyle birlikte) verdigi yetkileri kullanmak ve ABB Encümeni'ne teklifte bulunmak.

6) Terminaller Yönetmeligine aykiri uygulama ve fiiller ile ilgili tutanak tanzim etmek.

7) Fiyat tarifelerini kontrol etmek.

8) Seyyar saticilari faaliyetlerinden men etmek, seyyar saticilari Terminalde barindirmamak.

9) Açik gidalarin hijyenik ortamlarda arzini saglamak. Terminal kapali alanlarinda satilan gida ürünlerinin Saglik Bakanligi tarafindan yayimlanan Gidalarin Üretimi Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Yönetmelige uygun olup- olmadiginin denetimini ABB Saglik ve Sosyal Hizmetler Dairesi Baskanligi'na bagli yetkililerle birlikte aylik periyodik olarak yapmak.

10) ABB hudutlari içinde; Otobüs Terminalleri ve Ulastirma Bakanligi'nin izin verdigi ara duraklar disinda yolcu indirip yolcu bindiren, Terminaller disinda yolcu gönderen, sehirlerarasi düzenli yolcu tasimaciligi ile istigal acenteler ve firmalara ait otobüsler hakkinda tutanak tanzim etmek.

11) ABB hudutlari içinde; Sehir içi sehirlerarasi düzenli-düzensiz yolcu tasimaciligi yapan otobüs firmalari ile “Acentelik” anlasmasi yapanlarin, Ulastirma Bakanligi'ndan ‘'Yetki Belgesi''almasi yasal zorunluluk oldugundan kontrol ve denetimlerini yapmak.

 

25
 

Yetki Belgesi almadan faaliyet yapanlarin faaliyetlerine son vermek.

Otobüs Terminalleri disinda, sehir merkezlerinde yetki belgesi ile sadece bilet satisi için acentelik yapilan yerlerden otobüslere yolcu bindirilmesi- indirilmesini engellemek.

12) Is yeri sahipleri ile acentelerin Terminalde müsteri celbi için bagirmalarini men etmek,

çigirtkanligi engellemek, çigirtkan istihdam edilmesine müsaade etmemek, gerektigi hallerde tutanak tanzim etmek ve cezalandirmak.

13) Peronlar ve otoparklardaki araçlarin trafik sirkülasyonu saglamak

14) Yolcular ve vatandaslarimizin mal ve can emniyetini saglayacak her türlü tedbirleri Terminal polisi ve özel güvenlik ile birlikte almak, sabotajlari önlemek, yangin ve benzeri olaganüstü durumlarda itfaiye teskilati basta olmak üzere ilgili birimleri zamaninda haberdar etmek.

15) Terminal Yöneticilerinin taleplerini yerine getirmek.

16) Otobüs Çikis Binasi'nda görev yapan zabita memurlari, Karayolu Tasima Yönetmeligi'nin 51-2. ve 63-g.Maddeleri uyarinca, Terminal'e giris- çikis yapan tüm araçlari izlemek üzere formati belirlenen “GÜNLÜK OTOBÜS ÇIKIS TABLOSU EK: 3” zamaninda tanzim ederek, her gün ilgili Terminal Amirine teslim edeceklerdir.

D-) Özel Güvenlik Biriminin Görev ve Yetkileri

1) 5188 Sayili Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun'un verdigi tüm görevleri

yapmak ve yetkilerini kullanmak.

2) Terminal Zabitasi ve Terminal Polisi ile isbirligi içinde çalismak.

3) Terminal Yöneticilerinin taleplerini yerine getirmek.

4) Otobüs peronlarinin bulundugu alanlara özel araçlarin giris ve çikisini önlemek.

5) Güvenlik Kamera Sistemi'nin bulundugu Bilgi Islem Odasi'ni haftanin her günü, 24 saat kontrol altinda bulundurmak, görüntüleri izlemek ve olabilecek her türlü hadiseye zamaninda müdahale etmek.

6) Sorumluluklari ile ilgili olarak tuttuklari tutanaklari Terminal Amirlerine teslim etmek.

E-) Temizlik Biriminin Görev ve Yetkileri

1) Terminal Amirleri tarafindan olusturulur veya hizmet satin alinmasi biçiminde özel sektöre yaptirilir.

2) Genel olarak Terminalin kapali, açik ve yakin çevresinin temizliginden sorumludur.

3) Kapi, çerçeve, masa, cam v.b. ilgili alanlari günlük olarak yikamak, silmek ve temiz tutmak.

4)Yesil alanlarin bakim ve temizligini zamaninda yapmak.

5) Kapali alanlar,peronlar ve otoparklarin yikama araci ile yikanmasini gece vardiyasinda yapmak.

6) Terminalin iç ve dis alanindan toplanan çöpleri ve atiklari çöp depolama konteynirlarina atmak.

7) Temizlige bütün mesai süresince devam edecek, toz, kirlilik hiçbir yerde hiçbir zaman görülmeyecektir.

8) Temizlik personeli araç ve gereçleri ile görev alanlarinda sürekli dolasarak gerekli temizligi aninda yapacaklardir.

26
 

9) Binanin iç ve dis alanlari, duvarlar, bordürler v.b yerleri boyamak,

10) Temizlik hizmeti özel sektöre yaptirildigi takdirde: Terminallerde bulunan her türlü alet, makine, araç ve cihazlar temizlik hizmetini yüklenen özel sektöre zimmetlenir. Kullanma hatasindan kaynaklanan ariza ve hasarlar komisyon marifetiyle tespit edilerek, buna ait ariza ve hasar tespit tutanagi düzenlenecek ve bedeli yükleniciden tahsil edilecektir.

Bu nedenle temizlik elemanlarinin egitilmeleri dahil her türlü sorumlulugu yükleniciye aittir.

11) Ihtiyaç duyulan temizlik malzeme listesini hazirlayarak Terminal Amirlerine teslim ederler.

F-) Teknik Birimin Görev ve Yetkileri

1) Terminal hizmet binasinda bulunan idareye ait su, elektrik, dogalgaz, otomatik kapi, klimalarin arizalanmasi halinde müdahale edebilecek birimdir.

2) Ihtiyaç duyulan malzemeleri tespit ederek Terminal Amirine sunar.

3) Terminallerde en az birer adet teknik birimde görev yapacak nitelikli elektrik ve makine teknisyeni veya teknikeri görevlendirilir.

Denetim Biriminin Görev ve Yetkileri

1) Terminallerde denetim görevi verilenlere kolluk kuvvetleri, zabita memurlari ve özel güvenlik elemanlari disinda “DENETIM GÖREVLISI KARTI” düzenlenir.

2) Kanunlar ve Yönetmelikler hükümlerine göre Terminal ve çevresinin, otoyollarin genel denetimini yapar.

3) Denetimlerinde olaylara fiziki müdahalede bulunmaz.

4) Terminaller Yönetmeligine aykiri fiil ve davranislar hakkinda tutanak tutar ve tutuklari tutanaklari Terminal Amirine teslim eder.

5) Ikazlar hiçbir zaman nezaket kurallari disinda olmayacaktir.

6) Kisilere, davranis ve yapilanlarin Terminaller Yönetmeligine aykiri oldugu izah edilecek ve cezai müeyyidelerin bulundugu anlatilacak, fiziki bir müdahalede bulunulmayacaktir.

7) Kavga,münakasa gibi olaylarin içine girilmeyecek ve müdahale edilmeyecektir.

8)Terminalin her türlü demirbas malzemelerine,çevre düzenlemesiyle ilgili agaçlari, çimenleri ve çiçekleri her türlü tahribattan koruyacak,tahribat yapanlara ikazda bulunacak ve aninda emniyet, zabita ve özel güvenlik elemanlarini haberdar ederek birlikte engelleyeceklerdir.

9) Çevreyi kirleten ve uygunsuz yerlere çöp atanlara sözlü ikazda bulunacak, israr edenler hakkinda tutanak tanzim edecektir.

10) Misafir araç oto parkinin trafik kurallari ve yerlesim planina uygun kullanilmasini denetler.Kurallara uymayanlari ikaz eder, ihlaller devam ederse tutanak tutar.

11) Terminal Yetkilileri, kiracilarin bu Yönetmelik hükümlerine uyup uymadiklarini kontrol amaciyla, isyerlerini denetlerler. (Firmalarin Müdüriyet bürolari sikayet söz konusu oldugu taktirde, kolluk kuvvetleri, zabita memurlari ve yetkililerce denetlenebilir.)

 

27

12) Alt Kiracilar ile çalistirdiklari kimseler, yetkililerin kontrol ve denetim görevlerini yerine getirmelerine engel olamazlar. Görevlilerce isyerlerinde belirlenen noksanliklar, yetkililerce derhal giderilecektir.

13) Görevliler baglantili olarak personel karti veya kimligini göstermekten kaçinan veya aykiri beyanda bulunan kisiye (firma-yazihane sahibi) belediye zabitasi veya kolluk kuvvetlerince ilgili yasa geregince islem yapilir.

YEDINCI BÖLÜM

Cezalar

MADDE 45

1) Yürürlükteki Kanunlar,Yönetmelikler ve özellikle bu Yönetmelik'te belirlenen hususlar ilgi ve yetkilerine göre; Aydin Büyüksehir Belediyesi Terminaller Sube Müdürlügü elemanlari ve bu Müdürlüge bagli Terminal Amirlikleri, Zabita Dairesi Baskanligi'na bagli ihtisas ve trafik zabita memurlari,özel güvenlik elemanlari, Ulasim Dairesi Baskanligi'na bagli olarak görev yapan “Denetim Elemanlari”,

Gida ürünlerinin üretimi-tüketimi ve insan sagliginin denetimi açisindan Saglik ve Sosyal Hizmetler Dairesi Baskanligi, Tasinmaz mallar ve kiracilarin denetimi açisindan Emlak ve Istimlak Dairesi Baskanligi, Isyeri açma ve çalisma ruhsatlari ile çevreyi koruma açisindan Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Baskanligi, Yangin ve Sabotajlari önleme açisindan Itfaiye Dairesi Baskanligi, Gelirlerin tahsilati ve ortak kullanim harcamalarindan dogan geri alacaklar yönünden Mali Hizmetler Dairesi Baskanligi tarafindan denetlenir.

2) 45-1'de sayilan ABB birimleri Kanunlarin ve Yönetmeliklerin kendilerine dogrudan tanidigi her türlü cezayi vermeye yetkilidir.

3) Kanunlara, Yönetmeliklere ve bu Yönetmelik hükümlerine aykiri hareket eden acenteler, isletmeciler, firmalara ait otobüsler ve digerleri hakkinda düzenlenecek zabitlarla ilgili olarak: Ihlal ve kusurlar için ABB birimlerince yazili “IHTAR” ile uyarilir.

4) Suç ve ihlallerden dolayi, tebligat tarihinden itibaren 7(yedi) günden az olmamak kaydiyla ilgililerden yazili savunma talep edilir. Bunun neticesine göre:

A) Birinci defasinda, tutulan tutanaklar suçun niteligine göre, ABB Encümenince degerlendirilerek 1608 Sayili Umuru Belediyeye Müteallik Ahkami Cezaiye Hakkinda 16 Nisan 1340 tarih ve 486 Numarali Kanunun Bazi Maddelerine Muaddil Kanun'un (5728 Sayili Kanun'la degisiklik hükümleriyle birlikte) istinaden 5326 Sayili Kabahatler Kanunu hükümlerine göre Idari Para Cezasi ile cezalandirilir.

B) Ikinci defasinda, Terminallerde faaliyet gösteren tüm isletmeler hakkinda tutulan tutanaklar üzerine; ABB Encümeni uygun gördügü takdirde ayni Kanun'un verdigi yetkiye dayanarak “Yasaklanan Faaliyetin Meni”ne (ticaret ve sanattan men cezasi ancak isyerinin kapatilmasi suretiyle) karar verebilir.

C) Üçüncü defasinda, Terminallerde faaliyet gösteren tüm isletmeler hakkinda tutulan tutanaklar üzerine; Acenteler/isyerleri ile ABB arasinda yapilanKira Sözlesmesi hükümleri geregince ABB Encümeni'nce Sözlesme'nin fesih edilmesi için; Gerekçeleri ile birlikte Emlak ve Istimlak Dairesi Baskanligi'na yazili bildirim yapilir.

 

28

SEKIZINCI BÖLÜM

Son Hükümler

Bulunmayan Hükümler

MADDE 46   

Bu Yönetmelikte yazili olmayan hallerde; 5216 sayili Büyüksehir Belediye Kanunu,5393 sayili Belediye Kanunu, 4925 sayili Karayolu Tasima Kanunu, 5326 sayili Kabahatler Kanunu, 4207 sayili Tütün Mamullerinin Zararlarinin Önlenmesine Dair Kanun, 4077 Sayili Tüketicinin Korunmasi Hakkinda Kanun, 2918 Sayili Karayollari Trafik Kanunu, bundan sonra yayimlanacak mevzuat ile bu konuda hüküm içeren her tür Kanun ve Yönetmelik hükümleri geçerli olup, ayrica Büyüksehir Belediyesi Encümeni yetkilidir.

Yürürlükten Kaldirilan Yönetmelik

MADDE 47

07.03.2013 tarih ve 79 Karar Sayili Aydin Belediye Meclisi'nde kabul edilen Aydin Belediyesi Terminal Yönetmeligi yürürlükten kaldirilmistir.

Yürürlük

MADDE 48

Bu Yönetmelik, Aydin Büyüksehir Belediye Meclisi karari ve ilani ile yürürlüge girer, ilan edilmis olan yönetmelik hükümleri herhangi bir teblige gerek kalmaksizin ilgililerine duyurulmus ve teblig edilmis sayilir.

Yürütme

MADDE 49

Bu Yönetmelik hükümlerini Aydin Büyüksehir Belediye Baskani yürütür.

Aydin Büyüksehir Belediyesi Hudutlari Dahilinde Bulunan Sehirlerarasi Terminaller Yönetmeligi Dairesinden geldigi sekli ile uygun görülmekle, kabulüne oy birligi ile karar verildi.
 

            Özlem ÇERÇIOGLU                                    

  Büyüksehir Belediye Baskani               Meclis Divan Katibi           Meclis Divan Katibi

 

 

29

|